donderdag 27 februari 2014

Ben er nog en grote opruimactie

Nee, ik ben niet van de aardbodem verdwenen... Ik heb alleen veel voor mijn kiezen gehad in onze privé situatie. Veel aan de hand dus, maar ik mis het bloggen, dus tijd voor een berichtje. Zijn jullie er nog wel?

Crisis in mijn leven gaat bij mij op de een of andere manier altijd samen met een onbedwingbare behoefte om op te ruimen. Hebben jullie dat ook?
En geloof me, er valt genoeg op te ruimen in huize Green. Omdat het al een hele tijd niet zo lekker liep, is daar behoorlijk de klad in gekomen. Ik erger me er rot aan, het wordt nu echt tijd voor actie.

Maar waar te beginnen? Overal waar je kijkt zie je rommel, rommel en nog eens rommel. Ik denk niet dat me dit gaat lukken zonder een behoorlijk actieplan. En dat plan is als volgt: voorlopig wil ik iedere week twee keer een uurtje besteden aan het uitzoeken van spullen. Een kamer of kast tegelijk. Veel tijd heb ik niet, maar je moet tenslotte ergens beginnen.

Eerst ga ik ruimte maken op de zolder. Alle spullen die dan kunnen worden verkocht of naar de kringloop kunnen, kunnen dan voorlopig in dozen op de vrijgemaakte plek staan.
Als er dan een paar dozen staan, ga ik dit tegelijk op marktplaats zetten, dat scheelt tijd.

Het wordt een hele klus, maar een opgeruimd huis schijnt ook een opgeruimd hoofd op te leveren. Daar doen we het voor. Al zakt de moed me wel in de schoenen als ik al die troep zie. Iemand nog bruikbare tips?

8 opmerkingen:

  1. Er bestaat een mooi boekje over opruimen, getiteld 'Houden van je spullen'.
    Gaat ook heel erg over de psychologische en spirituele aspecten van opruimen.

    Ik hoop dat de grote schoonmaak je helpt bij het te lijf gaan van welke crisis dan ook... Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je tip. Ik heb het boek gereserveerd bij de bieb, ben benieuwd...

      Verwijderen
  2. Elke dag één of twee uurtjes werkt hier best goed. Pak projectje voor projectje aan en dan zie je ook snel resultaat. Dozen voor verschillende plekken werkt hier bij het opruimen altijd goed. Dus een doos voor spullen die naar de kringloop kunnen, spullen die naar de stort kunnen, spullen die ik wil verkopen en een doos voor spullen die naar een andere plek moeten. En deze laatste doos dan 1x per week aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier hetzelfde probleem. Dan blijven dingen toch snel langer liggen.
    Ik ben gewoon begonnen met 1 doosje uitzoeken. En daar bleek vrijwel alles weggegooid (want inmiddels stuk door het verslepen) of weggedaan te worden. En ik heb via F/acebook een pagina gevonden voor verkoop en weggeef in de buurt. Dus zet ik gelijk alles wat weg mag daar op, zodat ik er snel van af ben.
    En nu het langzaam beter wordt, zijn er ook echt dagen dat ik er echt geen zin in heb. Even niet opruimen, schoonmaken en uitzoeken. Dat is nogal vermoeiend met eentje van 1,5 er bij. En dan doe ik dus ook gewoon lekker niks. Soms kook ik dan niet eens. Een vrije dag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk eens op Flylady.net. Die geeft de tip om elke dag een kwartiertje op te ruimen, en als die tip niet werkt, tovert de site (erg Amerikaans) in ieder geval een hele brede grijns op je snuit (bij mij tenminste wel!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik ben al een tijdje aan het opruimen (zie mijn blog: www.inhaalslag.com) en ik heb zeker een paar tips voor je:
    Er zijn 3 boeken, die er (volgens mij) met kop en schouders bovenuit steken:
    - De huishoudcoach van Els Jacobs - een hele goeie
    - Organiseren van binnen naar buiten - Een helder endoeltreffend systeem om je huis, je kantoor en je leven op orde te brengen van Julie Morgenstern
    - Weg met die troep - 700 tips en ideeen voor een opgeruimd huis van Donna Smallin
    Zelf heb ik ook wat tips op een rijtje gezet: http://www.inhaalslag.com/p/opruimtips.html
    Wat zeker leuk helpt is "voor" en "na" foto's te maken. Dan zie je pas echt goed hoe een la/plank/kastje is opgeknapt na het opruimen. Super motiverend!
    En om het netjes te houden: voer vaste plekken in voor gebruiksvoorwerpen.
    Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes met opruimen, hier zijn we ook heerlijk rustig bezig om alles uit te zoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor jullie reacties! Ik zal er aan denken als ik het volgende project onder handen neem...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...