vrijdag 16 maart 2012

Zomer garderobe voor 100 euro?

Het bespaarvirus heeft toegeslagen in huize Green. Mr. Green laat de auto staan en fietst naar het werk, en ik heb mezelf als uitdaging gesteld om mijn zomer garderobe op te lappen, en aan te vullen, voor niet meer dan 100 euro. Best een aardige klus denk ik, want wat er nog in mijn kast ligt, is vrij minimaal. En mijn schoenen zijn versleten. Maar het is het proberen waard, want niet alleen onze spaarrekening vaart er wel bij, maar met zo´n bedrag kun je bijna niet anders dan hergebruiken, recykleren, en tweedehands kopen. Lekker groen dus.

Dit vereist een goed doordacht plan... Eerst winkelen in eigen kast, inventariseren wat er nog mist, wat er een opknapbeurt kan gebruiken, en wat eventueel vermaakt kan worden. Daarna eens neuzen in mijn voorraad stoffen, want daar kon nog wel eens een interessant onafgemaakt project liggen. Zwarte textielverf had ik voor de winter al gekocht, maar het is er nooit van gekomen om het te gebruiken. Niet echt een zomer kleur, maar het komt vast nog wel van pas.

Kortom: werk aan de winkel. Iemand nog tips of leuke linkjes?



7 opmerkingen:

  1. Is prima te doen hoor, weet ik uit ervaring, terwijl ik niet eens zelf kan naaien. Incidenteel breng ik iets naar de plaatselijke naaister. Ik kocht in de tweedehands winkel een prachtige spijkerbroek; siert mijn figuur en door de zachte (en aparte) grijze tint past ie bij de hele garderobe en in elk jaargetijde. Kostte toen 4,50. Toen ging de rits stuk. Kosten; 6,50. Na even twijfelen toch gedaan. De broek is nog lang niet versleten! En voor dat geld heb ik nog steeds geen mooie nieuwe!
    Veel kleren gaan veel langer mee dan je zou verwachten. Ik koop nooit iets bij winkels als de zeeman ed. Ook niet in boetiekjes (de kwaliteit is vaak om te huilen). Ik bezoek wel regelmatig de tweedehandswinkel en kan goed dingen combineren. Ik let altijd op typische slijtageplekken bij broeken en koop nooit de laatste trends maar tijdloze (goedzittende) items, vaak in zwart, grijs, paars. Dat zijn mijn basiskleuren!
    Gebruikte kleding kun je aan zien hoe goed ze houden in de was en door het dragen; als het nog mooi is als het gebruikt is, is de kwaliteit vaak prima!
    Kom alleen weinig shirts tegen die aan dit kenmerk voldoen. Die koop ik wel soms nieuw (vaak bandshirts van concerten/festivals). Ook ondergoed, sokken en schoenen koop ik nieuw. Maar alleen indien nodig en basic (zodat het overal bij past).
    Vorige week nog pumps met een foutje voor een 10-je gekocht!

    PS: zou je woordverificatie willen uitzetten? Is erg vervelend en werpt een drempel op voor reacties...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik draag wat ik heb, en dat is echt niet veel hoor. koop alleen iets als ik het ECHT nodig heb, en dan koop ik wel GOED spul, kan ook tweedehands zijn hoor, liever zelfs, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes, dat lijkt me een ontzettende uitdaging! Ik koop niet zo vaak nieuwe kleding, maar als ik alles optel over een heel jaar, dan valt het denk toch nog wel tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moet lukken voor dat geld.

    Een goede tweedehandswinkel is altijd een uitkomst.
    De koninginnemarkt komt er ook weer aan. Volop kans op leuke kanskoopjes dus.

    Verder: alleen met uitverkoop de reguliere winkels in, jezelf bij de rekken met uitverkoopkleding houden en jezelf een budget per kledingstuk geven. Hier is dat op het moment op max. 5 euro per kledingstuk gesteld en tot mijn eigen verbazing kom ik daar heel, heel ver mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zena: dank voor de tips!
    @Marion: ja het is me ook opgevallen dat ik de helft van wat er in mijn kast hangt (en dat is al niet veel) nooit draag. Je hebt inderdaad veel minder nodig dan je zou denken, als je datgene wat je hebt maar goed met elkaar kunt combineren.
    @llmm: ja, je moet eens een keer een uitdaging aan gaan he, we zien wel waar het schip strandt. Ik zie het als een experient.
    @Nans: wat goed, dat je het redt voor 5,- per kledingstuk. Nooit gedacht dat dat kon met nieuwe kleding, ik ga eens goed opletten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk eens op de blog van Boomie (Boomieblogt heet het geloof ik). Ze deed vorig jaar een recycleer week, speciaal hergebruik voor kleding.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...